Deel 3 Terug in Labuan Pandan

7 maart 2019 - Mataram, Indonesië

Dinsdag is dan de dag dat we naar Labuan Pandan gaan. Naar “ons” dorp zoals we het vaak noemen. Niet dat we denken het dorp te bezitten hoor, maar om aan te geven dat de we aan de mensen daar ons hart verloren hebben!
Maar naar LP gaan betekent ook voor nu weer afscheid nemen van onze lieve vrienden in Tanah Embet… Dat is voor ons en voor hen weer helemaal niet leuk. Charline snapt zo wie zo niet waarom we weer terug moeten naar Nederland, we kunnen toch gewoon op Lombok blijven?
Een collega van Putu haalt Marianne en Kees in Bangsal van de boot. We kennen hen van de wereldwinkel in Eindhoven. Ze zijn op vakantie op Bali en willen ook graag onze projecten in LP zien. Zij rijden rechtstreeks naar Labuan Pandan. Wij gaan met Putu Eline ophalen van het vliegveld. En natuurlijk kijken of de koffer met brillen misschien al gearriveerd is vanuit Jakarta!
Maar helaas ijdele hoop. De koffer is nog steeds daar en niet vrijgegeven. Zo jammer! Afwachten maar weer of en wanneer ze gaan reageren op de officiële brief, die door de Stichting hier en de Kepala Dessa (zeg maar de burgemeester) is ondertekend.
Gelukkig is Eline’s koffer met spullen voor LP wel gewoon doorgekomen!

We rijden mooi binnendoor naar LP, over een net opnieuw geasfalteerde weg. Heerlijk rustig qua verkeer en niet zo heel veel langer qua tijdsduur. Nou je we hebben af en toe een beetje vertraging, omdat Putu deze weg ook niet op z’n duimpje kent. Dat krijgt ie natuurlijk wel uitgemeten. Zo’n ervaren chauffeur en dan de weg kwijt, ha ha. Het is hier zo heerlijk makkelijk om lol met elkaar te hebben over niks en elkaar een beetje op de hak te nemen.

Hoe dichter we bij LP komen, hoe stiller we worden. Steeds meer ingestorte huizen en bergen puin….We moeten goed opletten waar het huis van Acok is. Het is moeilijk om ons te oriënteren, omdat zoveel huizen en gebouwen er gewoon niet meer zijn…
De ontvangst is warm en het is zo fijn om elkaar weer te zien en vast te houden, na 2 ½ jaar. Nou ja, ik denk dat het vasthouden vooral voor ons fijn is; zij zijn dat niet zo gewend en zeker niet tussen mannen en vrouwen en ook al zeker niet in het openbaar….

’s Avonds praten we onder het genot van een biertje en voor mij een rijstwijntje bij. Wij luisteren vooral. Acok en Aris vertellen over de schrik, de angst, de verwarring, de chaos, die de aardbeving te weeg heeft gebracht. Onbeschrijfelijk. Dat de aarde onder je voeten begint te schudden, je eigenlijk niet kunt begrijpen wat er gebeurt en letterlijk doodsangst voelt….

Woensdag gaan we eerst het terrein van de school bekijken. De kinderen zijn net buiten en we worden ontzettend enthousiast begroet. Iedereen wil natuurlijk een woordje Engels met ons praten! We bekijken de nieuwbouw van de middelbare school. Ziet er supergoed uit. De verdiepingsvloer ligt er mooi in. We moeten nog wel met de aannemer in gesprek over hoe we de bovenverdieping gaan opbouwen. Oorspronkelijk idee was, omdat met stenen te doen, maar waarschijnlijk is het beter om het met profielen en panelen te doen, zodat het aardbevingsbestendiger wordt.

Voor en na de lunch bezoeken we de eerste twee kampongs, van de in totaal vijf kampongs waaruit LP bestaat. We hebben natuurlijk honderden foto’s en filmpjes gezien over de ravage en de ontreddering, bijna dagelijks gebeld met elkaar, maar pas nu we het met eigen ogen zien dringt het pas echt ten volle door hoe verschrikkelijk erg het is. Vrijwel alle stenen huizen zijn ingestort. Van de meeste huizen zijn de muren, die nog gedeeltelijk stonden al naar beneden gehaald. Over naast en tussen de restanten zijn bergen puin opgestapeld. En tussen de puinhopen staan de nieuwe en tijdelijke woningen, die ondertussen gebouwd zijn. Bijna iedereen is wel weer min of meer onder dak. En wat heel mooi is. De overheid is hier ook begonnen met de wederopbouw! Op de funderingen, die meestal nog intact zijn, zie je al de betonpalen staan voor de nieuwbouw. We zien veel militairen, die hier voor ingezet worden.
Voor veel vakmannen in het dorp betekent dit ook dat ze weer werk en inkomen hebben! Geweldig! Over twee maanden zal er al weer veel klaar zijn!

Het is een dag van tegenstellingen. Heerlijk om alle bekenden weer te zien, maar zo verdrietig om te zien, dat alles aan hun handen afgebroken is...
De mensen zijn nog steeds aangeslagen, maar tegelijkertijd ook zó veerkrachtig. En zó sterk in het aanvaarden, dat het nu eenmaal zo is. Niet bij de pakken neerzitten, maar doorgaan met het leven zoals het zich nu aanbiedt… Daar kunnen wij heel veel van leren…

Wat een enerverende dag! Maar goed om weer hier te zijn en onderdeel van het gebeuren hier te mogen zijn. Samen maken we het verschil!

Salam manis, Sampai Jumpa,

Henk en Klaaske

1. Ali:
    7 maart 2019
    Van fotos', films en verhalen krijg je wel een beetje een indruk van de ravage en ellende na aardbevingen, maar de werkelijkheid met eigen ogen aanschouwen lijkt me confronterend. Hoopvol dat de mensen zo veerkrachtig zijn. Jullie aanwezigheid daar zal hun ongetwijfeld goed doen. Heel veel sterkte!
  2. Cobi en gerrit:
    hallo henk en klaaske,
    wat een indrukwekkend verhaal, triest maar hoopvol
    om samen het verschil te kunnen maken .
  3. Hennie en Roelof.:
    7 maart 2019
    Klaaske en Henk wat mooi dat wij op deze manier jullie belevenissen kunnen volgen. Ook de foto,s geven daarbij een goed beeld van de ravage en de omgeving. Een hele goeie tijd verder en bedankt voor de moeite van het schrijven.
  4. Désirée en Lies:
    7 maart 2019
    Iedere keer als ik jullie verhalen lees, krijg ik het gevoel dat ik (een beetje) meereis…. en de verhalen over wat er gebeurd is zelf hoor. En we leren hierdoor de mensen daar een beetje kennen. Mooi toch, als je je ervaringen op deze manier de wijde wereld in kan schrijven!
    Klaaske en Henk, doe maar veel inspiratie op voor jullie volgende bericht!
  5. Riny en Georg Joosten:
    7 maart 2019
    Het moet bij zoveel eerder enthousiasme wel een domper zijn geweest om de resultaten van het natuurgeweld te zien en je zo onmachtig te voelen. De fotos spreken voor zich. Gelukkig zijn jullie daar om hulp te bieden. Maar genieten hoort daar ook bij.
    Tot de volgende keer en hou het gezond
  6. Herman en Willy:
    8 maart 2019
    Nikmat saja. Sampai ketemu lagi disini.
  7. Alie en Wim Klein:
    8 maart 2019
    We gaan er altijd echt even voor zitten om jullie verhalen en foto's goed te lezen en te bekijken. Het is allemaal zo mooi en treurig tegelijk maar we denken steeds wel wat is iedereen goed bezig.
    Wij wensen jullie op alle fronten veel plezier met vakantie vieren en werken tegelijk.
    Allemaal prachtig op papier gezet, we kijken al weer uit naar de volgende.
    Dikke knuffel van ons.
  8. Anke:
    8 maart 2019
    Hai, fijn weer wat van jullie te vernemen. De foto’s laten goed zien hoe erg de situatie is. Gelukkig dat de overheid ook meehelpt aan de wederopbouw en dat de mensen daardoor ook weer werk en inkomen hebben. Ik vind het knap om in zo’n chaotische toestand niet bij de pakken neer te gaan zitten maar er met elkaar en jullie steun natuurlijk(👍) weer volop voor te gaan. Heel veel succes gewenst tijdens het vervolg van jullie reis.
    ♥️-elijke groetjes
  9. Gerhard:
    8 maart 2019
    Indrukwekkend om te lezen, en tegelijkertijd erg om te zien hoeveel er beschadigd is... kan me nog zo herinneren hoe het was. Maar erg goed om te zien wat er allemaal al weer gebouwd is. Fantastisch dat het zo opgepakt wordt door alle mensen daar. Kijk uit naar het volgende verhaal. Veel groeten uit Dedemsvaart
  10. Willy & Willem:
    9 maart 2019
    De ravage via de foto's zien maakt nog meer indruk. Knap dat men alweer bezig is met opbouwen. Heel veel sterkte en succes.
    groeten Willem en Willy
  11. Ina Klunder:
    9 maart 2019
    Goed om jullie ervaringen te lezen.En wat het met jullie doet.we zijn een beetje met jullie onderweg. Nog een goede tijd daar.
    Groetjes Ina Klunder
  12. Hans en Hendriet:
    9 maart 2019
    Was aan het wachten op info van jullie. Realiseerde me pas onlangs dat ik dan moest inloggen. Vandaar nu pas een reactie. Ben onder de indruk van jullie manier hoe om te gaan met alles wat jullie ervaren, zowel in Bali als op Lombok. Wachten, op vertrekmomenten, koffers , maar bovenal op de ellende die de aardbevingen hebben gebracht. Wat fijn voor de bevolking op Lombok dat jullie al zoveel eerder hulp brachten en dat het nu daardoor directer gegeven kan worden. Heel veel sterkte daar en dank voor het delen.

liefs Hans en Hendriet
  13. Iwan, Julia Mirthe en Daan:
    10 maart 2019
    Hoe bijzonder en bizar moet het geweest zijn om zó anders L.P. binnen te komen, met al die ravage. Kan me nog goed herinneren dat we elke keer als we op de scooter L.P. weer binnen reden je je aan bepaalde herinneringspunten vast hield om te kijken waar we moesten zijn...

Zo fijn dat jullie de saamhorigheid en het samen aanpakken wat je allemaal al hebt gehoord ook daadwerkelijk mogen voelen! Samen het verschil maken..... veel succes en ben weer benieuwd naar jullie volgende verhaal en foto's. Hartelijke groeten aan iedereen daar!
  14. Bahram en Neda:
    12 maart 2019
    Lieve zus en broer,
    Hoe gaat het met jullie?
    Veel plezier en succes .
    Goed bezig.