Deel 5 Grote Schrik

20 maart 2019 - Mataram, Indonesië

Woensdagmorgen 20 maart. Alweer een week voorbij…. Het lijkt of we nog maar net hier zijn en tegelijkertijd alsof we nooit weggeweest zijn… En over een week vertrekken we alweer! Tijd is een raar ding, hij gaat altijd maar door…
We zijn nu in Tete Batu, een dorpje aan de zuidkant van de berg Rinjani. Prachtige natuur hier, heel rustig, uitzicht op de rijstvelden en de Rinjani. Heerlijk bijkomen van alle indrukken en een paar dagen voor onszelf.

Weer een aardbeving…
Allereerst hebben we een naar bericht: afgelopen zondag is er weer een aardbeving geweest. Het was in Obel-Obel zo’n 20 km. van Labuan Pandan af, met een kracht van 5,8.  Ik kan eigenlijk niet onder woorden brengen wat dat voor ervaring dat is geweest. Een regenbui zie je aankomen, onweer hoor je dichterbij komen, maar een aardbeving is een totaal onverwachte overval. We zijn op dat moment met zo’n 15 mensen in de kliniek en 30 wachtenden buiten. Allemaal druk in de weer met de brillen. En opeens is het of er iemand aan het gebouw zit te schudden en de keiharde tegelvloer begint zomaar te golven…
Paniek bij de mensen van hier en totale onbenulligheid bij ons… Zij weten  meteen wat er aan de hand is en wij hebben geen idee. Paniek en iedereen wil door de enige uitgangsdeur allemaal tegelijk naar buiten… Henk en ik als laatste, omdat we gewoon zo snel niet kunnen schakelen. Pas als we buiten zijn dringt het tot ons door… Dit is een aardbeving… Iedereen is aangeslagen. Kinderen hangen aan hun ouders en iedereen houdt elkaar vast. Dan begint iedereen te bellen om te informeren hoe het met anderen op andere plaatsen is. We gaan snel terug naar het huis van Acok.  Eline is er gelukkig ook gezond en wel. Ze lag buiten op de baruka toen het gebeurde en was gelukkig niet in de kamer. Ook hier is iedereen van slag. Ondertussen is het gaan stortregenen. We hokken met z’n allen bij elkaar onder de baruka. Hier gelukkig geen doden of gewonden. In Senaru, aan de noordkant van de berg wel…. Een groep toeristen is daar vast komen te zitten bij een waterval.
In deze rare omstandigheden moet Eline inpakken, want zij gaat vertrekken. Ze blijft nog een dagje bij Putu in Tanah Embet en vertrekt dinsdag weer naar Nederland. Het is een chaotisch afscheid. We gaan je missen Eline!

Brillen, brillen en nog eens brillen….
Zaterdag en zondag hebben we gereserveerd voor de brillen! Reni, de opticien uit West Lombok, komt hiervoor met Putu deze twee dagen naar Labuan Pandan. Al lang voordat zij er is zitten er al zo’n 50 mensen bij de kliniek te wachten. Ieders naam wordt bij aankomst keurig genoteerd in het grote boek en wordt vervolgens naar binnen geroepen. Reni doet de oogmeting, iemand wijst de letters (of figuren aan voor wie niet kan lezen en dat zijn er best veel…) aan op het bord. Reni schrijft de meting op een briefje en met dat briefje gaat de uitdeelploeg op zoek naar de goede bril. We zijn een superteam zo! Het is bloedheet binnen, maar we hebben weer ontzettend veel lol met elkaar en met iedereen die komt voor een bril. Als je hier zelf een bril moet kopen kost dat zo’n 45 euro. Onbetaalbaar dus. Het loopt beide dagen dan ook storm voor een gratis bril. Jong, oud en stokoud, iedereen komt naar de kliniek. En moet soms uren wachten… Maar zoals jullie al weten; dat vindt niemand hier heel erg. Sabar! (Wees geduldig…)
Opvallend is dat iedereen eigenlijk een lees- of plusbril nodig heeft. Maar weinig mensen hebben een bril voor veraf nodig. Soms is het lang zoeken naar de goede bril En als dan degenen, die een bril nodig heeft eindelijk “Pas!!!!” (“Hij past!!”) roept, klinkt er applaus en hoera!
Omdat we zoveel brillen hebben (700?) kunnen we vrijwel iedereen van een redelijk passende bril voorzien. Super! Zaterdag lukt het om ruim 100 mensen een bril te geven, zondag 130. En dan middenin het werk komt de aardbeving….
Maandagmorgen gaan we nog weer een paar uur terug. Dit keer zonder Reni, de opticien. Maar ondertussen weten we zelf iets meer en kunnen we toch nog weer 30 mensen aan een bril helpen. Eindresultaat: ruim 250 mensen hebben nu een bril en zien de wereld weer in een heel ander licht! Fantastisch!

Toekomstplannen
Na rondgang door de dorpen, gesprekken met inwoners en Acok en Arris, krijgen we een duidelijker beeld van wat er in de nabije toekomst nodig is vanuit Nederland.

De bouw van tijdelijke huizen, waardoor mensen niet meer in een tent hoeven te wonen na de aardbeving) is vrijwel gereed. Met hulp van onze Stichting zijn er nu 135 van deze woningen gebouwd. Maar ook zijn er door andere particulieren en stichtingen (bijv. uit Hongkong en Maleisië) en plaatselijke bedrijven (tijdelijke) huizen en toiletten gebouwd. De ergste nood is wat dat betreft voorbij. Alleen maar hopen, dat er geen nieuwe zware bevingen komen….

De bamboehuizen, die door de jaren heen door met hulp van ons zijn gebouwd, zijn vrijwel allemaal goed gebleven of alweer gerepareerd. Er zullen wel weer een nieuwe gebouwd gaan worden voor de allerarmsten.

De meeste toiletgebouwen die we voor de aardbevingen hebben laten bouwen zijn al weer gerepareerd. En de herbouw van de ingestorte is al gestart.  Er zijn nog wel steeds nieuwe toiletten nodig.

Veel waterputten zijn ingestort. Daar zullen er nog meerdere van gegraven worden binnenkort. Met de eerste zijn ze al begonnen. Zwaar werk: diep (gemiddeld rond de 6 meter!) graven en stuk voor stuk betonringen erin laten zakken.

En het grootste project voor het komende half jaar is natuurlijk de middelbare school. We hopen dat die eind juli klaar is, zodat de studenten kunnen starten in het nieuwe gebouw!

Bij de oogmetingen is bij 20 mensen staar geconstateerd. Op dit moment hebben we niet genoeg budget om de operaties hiervoor te kunnen betalen. Hoe jammer het ook is, ze zullen moeten wachten. We kunnen niet alles….

Met Kompak (de jongerenclub in het dorp) hebben we ondertussen ook een meeting gehad. Bij ons vorige bezoek waren zij goed bezig met het plasticprobleem in het dorp. Ze hadden een soort vuilnisophaaldienst georganiseerd en deden aan bewustwording en educatie op het gebied van plasticafval. Maar door de aardbevingen is dat helaas op de achtergrond geraakt. Ze hebben ondertussen contact met studenten uit Singapore. Elke zes weken komt er een groep studenten van daar Labuan Pandan bezoeken.  Kompak wil met hen graag een camping met restaurant aan het strand realiseren. Prima initiatief!

Vakantie vieren….
En ondertussen vieren we ook nog lekker vakantie hoor. Vorige week een dagje met de boot naar twee onbewoonde eilandjes geweest , vlak voor de kust bij Labuan Pandan.  Gerhard en Iwan weten vast precies waar we het over hebbenJ J.  Ook nog een dag naar Pink Beach geweest.  Barre tocht er naar toe: modder, modder…. Maar daarna als beloning een idyllisch roze strandje…. Heerlijk zwemmen en zonnen terwijl de apen en de waterbuffels om ons heen wandelen….
En nu dus de rust van Tete Batu. Waar we ook weer ontzettend verwend worden!! Hangmat voor de hut…. Een glas Kelapa muda (jong kokosnoot) voor m’n neus….
Onze gastheer Sahlun is bijna te aardig. Bij Putu word ik mama genoemd, Acok en zijn gezin noemen me Ibu en hier ben ik Princess…..ha, ha
Gisteren een wandeltocht door de rijstvelden gemaakt met twee leuke gidsen en naar een waterval geweest.

Morgen gaan we terug naar LP. Daar blijven we tot zaterdag, dan komt Putu ons halen en zijn we de laatste dagen bij zijn gezin in Tanah Embet.

Salam Manis,

Henk en Klaaske

1. Gerhard:
    20 maart 2019
    Kan me het zeker goed herinneren ook nog visjes gevoerd?😉 Wat een goed werk doen jullie daar weer, we weten met zijn allen waar we het voor doen. Aardbeving verschrikkelijk zeg, hopelijk blijft het rustig op Lombok de komende tijd. Geniet van de laatste week nog op jullie eiland. Veel groeten Gerhard en Carlijn.
  2. Ali:
    Indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken! Ja, de eerste keer dat je een aardbeving meemaakt, weet je niet wat je overkomt. In Californië hadden we dat ook met enige regelmaat. 's Nachts droomde ik, dat we in Sliedrecht waren, want het bewegen van de ondergrond leek veel op de vrachtwagens die daar door de straat reden. Wat goed dat het gelukt is met de brillen, was toch wel spannend. Fijn dat er ook tijd is om vakantie te vieren. Hartelijke groet Ali en natuurlijk ook van Leo.
  3. Désirée en Lies:
    20 maart 2019
    Zo.... jullie kunnen nu wel zeggen, dat jullie een veel-bewogen (werk)vakantie hadden. En in ieder geval kunnen jullie nu ook op aardbevingsniveau meevoelen met de mensen in jullie tweede land!
    Behalve van de verhalen genieten we ook van de prachtige foto's.
    We wensen jullie nog een fijne week!
  4. Henk en Roelie:
    21 maart 2019
    Heftig wat jullie nu zelf meegemaakt hebben " een aardbeving" ,
    maar gelukkig ook hele mooie dingen, brillen die wij niet meer gebruiken, de mensen daar blij mee maken top!!
    Geniet de laatste week nog. Veel groeten, liefs Roelie en Henk.
  5. Fenna Dorenbos:
    21 maart 2019
    Wat een enerverende werkvakantie is dit. Ik hoop dat jullie laatste week heel goed verloopt. Jullie verdienen het.!!! Veel groeten van Fenna
  6. Anke:
    Wat een schrik moet dat voor jullie geweest zijn! Het is fijn dat jullie
    de mensen hebben kunnen helpen om de toekomst weer wat hoopvoller tegemoet te zien, letterlijk en figuurlijk. Prachtige foto’s die een goed beeld geven van de situatie zoals die is. Nog fijne laatste dagen in “jullie” dorp en een veilige terugreis gewenst.
    Lieve groetjes vanuit een lenteachtig Geldrop🐣🌱🌷🌞🐑
  7. Joke:
    21 maart 2019
    Wat een indrukwekkend verslag weer!
    Wij moeten toch wel heel snel ook een "naam" voor jou gaan bedenken. Mama, Ibu , Princess, we kunnen niet achterblijven he?
    Dus: wie een suggestie heeft.... :-)
    Fijne laatste dagen gewenst en een goede terugreis!
  8. Groetjes Albert en Grietje:
    21 maart 2019
    Wat geweldig mooi dat we dit allemaal met jullie mee mogen lezen.
    en wat een prachtige foto,s , en het vele goede werk wat jullie daar doen.
    is ook geweldig. Jullie maken daar wel van alles mee.
    Maar we wensen jullie nog fijne dagen toe, en een veilige thuiskomst
    Groetjes Albert en Grietje
  9. Iwan, Julia Mirthe en Daan:
    21 maart 2019
    Enof ik dat nog weet.... onderweg vissen met een lijntje en bijna direct een enorme vis eraan, het gezicht van die visser toen🤭. Prachtig snorkelen daar in de ongerepte natuur...

En hoe bizar hoe die natuur ook zijn andere kant laat zien... wat moet dat heftig zijn geweest om te voelen, mee te maken. Erg mooi om alles zo mee te kunnen lezen, voelt het nog weer botje dichterbij.... Fijne laatste dagen daar nog samen, een ieder de hartelijke groeten daar!!
  10. Marja engel:
    22 maart 2019
    Wat doen jullie goed werk. Dit doet er toe! Heel erg knap.
    Nog veel succes maar ook tijd en ruimte voor ontspanning.
  11. Jannie Visscher:
    22 maart 2019
    Wat maken jullie toch veel mee! Gelukkig heeft de aardbeving in Labuan Pandan geen nieuwe grote schade veroorzaakt maar wel weer een grote schrik! Ik zag het bijna voor me zo levensecht beschrijf je hoe iedereen naar buiten vluchtte door die ene deur en jullie, ietwat verdwaasd, als allerlaatsten... En dan de angst of iedereen die je kent in veiligheid is... Een behoorlijke verstoring van de brilmeetactie ook... mooi dat jullie die de volgende dag toch nog hebben kunnen afronden. En gelukkig tijd maakten om te genieten van het prachtige landschap in jullie minivakantie. Erg fijn om vanuit hier jullie belevenissen te kunnen volgen. Morgen vertrek uit Labuan Pandan en dan alweer de laatste dagen... nog heel veel plezier de komende tijd!
  12. Willy & Willem:
    23 maart 2019
    Geweldig dat jullie zoveel goed werk doen. Aandoenlijk de oogmetingen en de blijdschap van het hebben van een bril. Wat een bizarre belevenis om daar een aardbeving mee te maken en weten wat de gevolgen kunnen zijn. Gelukkig is de schade bij jullie beperkt gebleven. Nog veel plezier met alles. Sterkte bij het afscheid.