Deel 1 Eerste indrukken

1 maart 2019 - Desa Pengadangan, Indonesië

Hallo allemaal daar in het verre Nederland,

Vrijdagavond 1 maart,

Onze tweede dag hier. Tijd om de eerste indrukken met jullie te delen. De treinreis naar Schiphol is woensdag perfect verlopen. We waren ruim op tijd op het vliegveld. En geen problemen met de bagage, we  hebben ons goed aan de bagagelimiet gehouden! Al met al hadden we wel 85 kilo. Twee koffers vol met kleren en brillen voor de mensen in Labuan Pandan! Mijn laptoptas werd er bij de check uitgepikt en moest open. Er zouden verboden chemicaliën inzitten... Wat bleek: het waren onze meegenomen appels... Dat geeft wel even te denken over wat er opgespoten wordt zeg!
Maar we konden ze dus weer gewoon meenemen en vlug opeten!
De vlucht verloopt zonder problemen. Alleen zo af en toe een beetje turbulentie. 14 uur vliegen naar Jakarta, 5 uur wachten daar op het vliegveld en dan nog 2 uur door naar Lombok. De landing is een beetje akelig vanwege het slechte weer...
Na een lange lange reis zijn we behoorlijk verreisd en kunnen we niet wachten om Putu en Sri weer te zien. Zij halen ons op vanaf het vliegveld. De eerste week blijven we bij hen in West Lombok (in de buurt van Senggigi). Putu en Sri hebben we al in 2008 ontmoet op onze eerste reis naar Bali en Lombok en zijn ondertussen goede vrienden geworden.
Maar het duurt nog even voordat we ze ontmoeten. De koffer met 30 kilo aan kleren en brillen blijkt spoorloos te zijn! En wordt ook niet gevonden, dus we moeten de papierwinkel invullen en dat duurt even.
Maar dan kunnen we eindelijk naar buiten en het is een warm en hartelijk weerzien met Putu en Sri!

Onderweg zien we dat het hier meevalt wat betreft de gevolgen van de aardbeving. Veel schade maar veel huizen en gebouwen staan nog gewoon rechtop. Gelukkig voor de mensen hier!
Putu  is Hindoe en heeft naast zijn huis (natuurlijk) een tempel gebouwd. Daar zijn grote delen van ingestort. Maar zijn huis is gelukkig heel en de B en B kamer heeft lichte schade.
Wat wel opvalt is, dat het een stuk rustiger op de weg is qua verkeer.
Het regent pijpenstelen; volgens Putu is dat een teken, dat Lombok blij met ons is, ha ha.
En zo zitten we tegen half zes lekker aan de rijst met vis en groentesoep. De hitte valt als een deken over ons heen. We zweten ons een rotje...
's Avonds komen er een aantal familieleden en vrienden van Putu op "de borrel". Putu is eigenlijk taxi-chauffeur. Maar er zijn op dit moment nauwelijks toeristen, dus hij heeft geen werk meer. En nu heeft hij dus een nieuwe business ontdekt, het doorverkopen van palmwijn! Zo te zien vanavond heeft ie al een aardige klantenkring. Wij mogen het natuurlijk ook proeven. Tja wat zal ik zeggen.... Mijn broer Gerrit zou zeggen: "t Is te drinken...."
Om tien uur vallen we echt om en gaan lekker naar ons bedje. Heerlijk slapen in een bed in plaats van hangen op een stoel!

Vanmorgen schijnt de zon in volle glorie. We pakken de scooter en gaan op pad voor een dagje strand. Tot dinsdag hebben we lekker vakantie. Dinsdag halen we Eline (onze secretaris van de Stichting) op van het vliegveld en reizen we samen naar Oost Lombok naar Labuan Pandan. En ook halen we dan Marianne en haar man van de wereldwinkel in Eindhoven van de boot. Zij komen het dorp ook een paar dagen bezoeken.

Senggigi kennen we als een drukke toeristenstad, maar nu is er helemaal niks te doen. Maar ook hier valt de schade mee. De aardbeving heeft vooral het Noorden en Oosten getroffen.

We maken een mooie toer langs de rijstvelden en door de dorpjes. Heerlijk om weer hier te zijn. De geuren, de kleuren, de hartelijkheid van de mensen. We zijn weer een beetje thuis... Hier wat meer naar het Noorden zien we wel veel ingestorte huizen en bergen puin..

Putu belt later op de dag naar het vliegveld. En ja hoor het is weer de douane, die onze koffer in beslag heeft genomen. Omdat ze denken dat we met die tweedehands brillen op Lombok de handel in gaan! Nou ja!
Putu legt omstandig uit, dat het voor de arme mensen in Labuan Pandan is. Nou we hopen maar dat we de koffer dinsdag gewoon mee kunnen nemen! Afwachten...

Morgen gaan we met Putu, Sri en dochter Charline op de scooter en met de boot voor twee dagen naar Bali. We gaan daar hun andere twee kinderen, hun zoon Hendra en Lovita weer ontmoeten en de familie van Sri. Hendra en Lovita hebben we al jaren niet meer ontmoet omdat ze op school zijn in Bali.

Het is aan de ene kant weer heel vertrouwd om hier te zijn, maar toch ook heel vreemd....

De laptop gaat niet mee naar Bali, dus volgend verhaal daarna!

Sampai Jumpa,

Henk en Klaaske

1. Gerrit en Cobi:
    1 maart 2019
    Bedankt voor jullie eerste indrukken. Ben ook wel benieuwd naar de palmwijn.😋 Fijne tijd op Bali. Groetjes
  2. Geert Uijen:
    Hoi Henk en Klaaske,
    Dank jullie wel alvast voor een eerste indruk.
    Lijkt me inderdaad heel vreemd als je een bruisend land van voorheen voor ogen hebt en dat het er nu wat stil is. Maar hopen dat het nu eindelijk wat rustig blijft in die regio zodat de mensen weer wat op kunnen krabbelen en het toerisme weer op gang kan komen. Veel succes daar en ik ben nu al benieuwd naar een volgend verslag.
    Geert Uijen
  3. Désirée en Lies:
    1 maart 2019
    Hallo reizigers op het verre Lombok!
    Geweldig om al zo snel jullie eerste indrukken te lezen. Fijn, dat jullie alle bekenden na die spannende tijd weer kunnen zien!
    Mooie dagen op Bali gewenst en graag tot het volgende bericht.
    Lies
  4. Riny en Georg Joosten:
    1 maart 2019
    We hebben jullie wereldreis gelezen. Fijn dat alles goed is verlopen. Tja, de douane ….
    Wat leuk dat jullie Marianne en Kees gaan ontmoeten. Doe ze vele groeten van ons.
    Blijf gezond en veel succes daar. Selamat tinggal
  5. Gerhard:
    1 maart 2019
    Leuk om van jullie te horen, tegelijkertijd ook wel jaloers, weet nog hoe het voelt al is het alweer 2,5 jaar geleden dat we er samen waren. Carlin is ook groot geworden! Geniet van eerst een paar dagen vakantie, en groetjes aan Putu, Sri en Carlin.
  6. Hennie en Roelof.:
    1 maart 2019
    Klaaske en Henk bedankt voor jullie eerste belevenissen. Mooi dat wij zo op de hoogte kunnen blijven van jullie ervaringen. Hopen dat die koffer gauw weer teruggeven gaat worden. Wensen jullie verder een prettige tijd daar. H en R.
  7. Niek:
    2 maart 2019
    Hi Klaaske & Henk, alhoewel de aardbeving natuurlijk verschrikkelijk is, is het toch fijn om te horen dat LP niet de hardste klappen heeft gekregen. En wat een heerlijke blog van jullie, moet geweldig zijn om al jullie vrienden weer te kunnen zien! Is de koffer met kleren en brillen inmiddels weer opgedoken? Veel plezier en succes in LP en plezier op Bali! Warme groet, Niek
  8. Ina Klunder:
    3 maart 2019
    Goed te lezen dat jullie daar zijn na de lange reis. En goede dagen op Bali
    Fijn dat we een beetje met jullie mee kunnen reizen.
    Lieve groet Ina Klunder
  9. Sara en Tom:
    3 maart 2019
    De buren lezen ook mee! 😜
  10. Willy & Willem:
    Hoi Klaaske en Henk,
    fijn dat de reis goed verlopen is.
    We gaan jullie avonturen volgen ;-)
    Wil je zo af en toe ook een leuke foto maken voor ons digibord in 't Kruispunt?
    Dan gebruiken we deze voor de wekelijkse update.
    Groetjes en veel succes!
  11. Anke:
    4 maart 2019
    Hoi, hoi, fijn dat jullie de ontmoeting weer als een “warme deken” mochten ervaren. Wat een toestand met die koffer met kleding en tweede hands brillen. Arend is (als wijnliefhebber🍷) erg benieuwd naar de palmwijn! En voortaan toch maar geen appeltjes voor de dorst meer meenemen😉
    Een goede tijd op Bali gewenst!
  12. Jannie Visscher:
    6 maart 2019
    Zo, hier het enige in Nederland achtergebleven bestuurslid van de stichting....ook op een eiland maar wel heel anders dan bij jullie: Ameland, alwaar het na een zonnige dag nu regent en stormt. Toch raar dat jullie nu alweer een week aan de andere kant van de wereld zitten. En wat een reis zeg met 85 kilo bagage! Ik hoop echt dat de koffer met brillen weer vrijgegeven is en meekon naar LP. FIJN dat jullie zulke leuke dagen met Putu en zijn familie hebben gehad. En ook nog een paar dagen op Bali, dat was ook mooi als ik het zo lees.
    Klaaske, jij was in Nederland al weken achter elkaar verkouden geweest en daarvan net weer opgeknapt.. hopelijk knapt het heel snel weer op... Ondertussen is Eline als het goed is ook gearriveerd en reizen jullie naar Labuan Pandan. Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn om daar weer in eigen persoon te zijn... na de aardbeving maar met alweer 130 noodwoningen klaar..de hartelijke groeten aan Eline en Aris en Acok en IEDEREEN van Jannie.